Grannsamverkan

GRANNSAMVERKAN

Vad är grannsamverkan?

Grannsamverkan innebär att den som är hemma är uppmärksam, ser vilka som rör sig i området och noterar det som verkar konstigt. En promenad med barnvagnen, att rasta hunden, mm, blir ett naturligt sätt att titta till området där man bor.

Grannsamverkan är det perfekta verktyget för att skapa osäkerhet och obehag för tjuven. Om grannarna tittar till varandras hus när någon av dem är på semester gör man det svårt för tjuven att slå till. Men grannsamverkan kräver också litet arbete. På vintern kan det handla om att skotta snö och köra upp med bilen på garageinfarten och göra spår i snön. Under sommaren hänger man upp tvätt på grannens tvättvinda, klipper gräset och tömmer postlådan. Känner tjuven att huset är bebott och att ägarna när som helst kan dyka upp, väljer han hellre ett annat hus att bryta sig in i.

Du kan läsa mer om Grannsamverkan på: www.grannsamverkan.se

Vill du grannsamverka?

Fyll i uppgifterna i dokumentet nedan om du vill vara med och lämna till Joakim Hansson, Strömstarevägen 39.

Anmälan till grannsamverkan (pdf)
Anmälan till grannsamverkan (docx)

En sammanställning görs där en lista går till Lillåns huvudkontaktombud och en lista till varje boende på gatan.